روش های بالا بردن امنیت منزل و محل کار

یکی از مهمترین مسائل و موضوعاتی که باید در سطح جامعه توجه ویژه‌ای به آن شود، امنیت است. امنیت به دو دسته تقسیم می شود، امنیت روانی و امنیت جانی و مالی. برقراری امنیت جانی و مالی در جامعه به صورت عمده توسط ارگان های دولتی انجام میشود و ما هم باید برای برقراری این امر تلاش کنیم. افزایش امنیت خانه و محل کار، از مسائل بسیار مهمی است که صاحب ناحیه مورد نظر،باید اقدامات پیشگیری از هرگونه تجاوز و دست برد به حریم خصوصی را انجام دهد.

یکی دیگر از اقدامات ساده، نصب پلاکارد اعلام نصب دوربین مداربسته و یا وجود سگ نگهبان در محل مورد نظر است. همچنین ایمن کردن روش های ورود به منزل با نصب دربهای ضد سرقت و نصب قفل دیجیتال و جدید میتواند کمک بیشتری جهت تامین امنیت منزل شما کند.

ایراد روش های سنتی و قدیمی در جهت بهبود امنیت منزل یا محل کار این است که، این اقدامات به مرور زمان شناسایی شده و درس ها همواره از این روش چند قدم جلوتر هستند. در نتیجه هرچقدر در حفاظت از منزل خود تلاش کنید، بازهم نکاتی وجود دارد که ممکن است از آن بی خبر باشید یا آن را فراموش کنید.

چند مورد از راهکارهای اساسی برای افزایش امنیت خانه و محل کار عبارت است از:

۱- قفل کردن درب های ورودی؛ پیش از هر اقدام دیگری جهت بالا بردن امنیت محل مورد نظر، ابتدا درب هایی که به بیرون راه دارند را قفل نمایید. اگر سارقان متوجه شوند یکی از درب ها باز است، به راحتی وارد منزل شده اقدام به سرقت می کنند. علاوه بر در باید به پنجره ها نیز توجه داشته باشید.

۲- درب های پارکینگ را کنترل نمایید؛ همواره به هنگام شب از قفل بودن درب پارکینگ اطمینان حاصل کنید.

۳- نصب لامپ های هوشمند سنسور دار؛ یکی از روش های هوشمندانه برای فراری دادن دزد ها و افزایش امنیت محل مورد نظر، نصب سیستم روشنایی هوشمند می باشد.

۴- نصب سیستم روشنایی در مسیر ورودی؛ برای اینکه آسوده‌خاطر شوید می توانید لامپ های هوشمند را در مسیر ورودی نیز نصب نمایید.

۵- پرهیز از گذاشتن یادداشت؛ هرگز روی درب و یا محلی که برای دیگران قابل رویت باشد، یادداشت نگذارید. این امر به سارقان و دیگران اعلام می‌کند که شما در خانه نیستید.

۶- پرده ها را بسته نگه دارید؛ یکی دیگر از راه های افزایش امنیت خانه، توجه به پرده ها است. همیشه پرده ها را در حالت بسته نگه دارید. بهترین روش استفاده از پرده های هوشمند در خانه است.

۷- راه اندازی سیستم های امنیتی؛ رایج ترین راه افزایش امنیت خانه نصب سیستم های امنیتی است. سیستم های امنیتی به قفل های دیجیتال و چراغ های هوشمند منزل شما متصل میشوند. نکته حائز اهمیت این است که بهتر است کسی از مجهز بودن منزل شما باخبر نباشد زیرا در این صورت ممکن است سارقان برای مواجه با این مانع اقداماتی انجام دهند.

۸- نصب قفل ایمن ضد سرقت، برای درب ورودی منزل بهتر است یک قفل درجه یک و ایمن نصب کنید. همچنین می توانید از قفل هوشمند نیز جهت بالا بردن بیشتر درب های منزل استفاده کنید.

۹- تعویض قفل درب؛ زمانی که کلید منزل یا محل مورد نظرتان را گم کردید، به سرعت قفل ها را عوض کنید. همچنین زمانی که به تازگی نقل مکان کرده اید هم توصیه می شود قفل ها عوض شوند زیرا ممکن است صاحبان قبلی خانه هنوز کلید را داشته باشند و در نبود شما از منزل شما را سرقت کنند.

۱۰- بالا بردن امنیت خانه و شناسایی همسایه ها؛ اغلب همسایه ها نقش بسیار مهمی در بالا بردن امنیت منزل شما دارند. آنها معمولا کسانی هستند که خیلی راحت تر از بقیه می‌توانند اعتماد شما را جلب کرده و تمام راه های نفوذ به خانه شما را متوجه شوند و مکان اشیا و وسایل قیمتی شما را شناسایی کنند. بهتر است تا حد امکان با آن‌ها آشنا شوید و از رفت و آمد با اشخاص مشکوک خودداری نمایید.

۱۱- جلوگیری از ورود افراد ناشناس به خانه؛ یکی دیگر از راه های نفوذ سارقان به خانه این است که خود را به عنوان ماموران آب و برق و… معرفی می‌کنند و به طریقی وارد منزل شما می شوند.

۱۲- بالا بردن امنیت خانه به کمک سرایدار؛ اگر در مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید در صورت نبودن شما از سرایدار مجتمع بخواهید که از منزل شما مراقبت کرده و به رفت و آمدهای مشکوک توجه نماید

۱۳- قفل بودن خودرو داخل پارکینگ؛ این نکته بسیار مهم است که خودرو خود را در داخل حیاط و پارکینگ قفل کنید زیرا در غیر اینصورت سارقان علاوه بر منزل شما می توانند به خودروی شما نیز دسترسی پیدا کنند.

۱۴- قرار دادن اشیا قیمتی در گاوصندوق؛ اسناد و اشیای قیمتی را در دسترس همگان قرار ندهید و حتی امکان آنها را در گاوصندوق و یا در محلی غیر از خانه نگه دارید.

همانطور که گفتیم وجود امنیت در خانه امری واجب و ضروری است، زیرا نه تنها به حفظ اموال شما مربوط می شود بلکه در بسیاری از موارد به هنگام رعایت نکردن اصول ایمنی، تهدیدات جانی هم ممکن است به دنبال داشته باشد.

عواملی که زمینه ساز سرقت و دزدی می شوند عبارت است از:

  • رعایت نکردن اصول ایمنی به هنگام استفاده از در های خانه
  • بهره نبردن از سیستم های ضد سرقت و حفاظتی
  • اطمینان حاصل نکردن از قفل بودن درهای ورودی به هنگام خروج از خانه
  • نگهداری وسایل قیمتی و اشیا مهم در خانه و جای نامناسب
  • قرار دادن کلید ها در اختیار افراد غیر قابل اعتماد

اقدامات لازم جهت بالا بردن امنیت خانه و پیشگیری از سرقت:

  • بسته نگهداشتن پنجره های بدون حفاظ در فصول گرم
  • اطمینان حاصل کردن از سالم بودن قفل ها و صحیح عمل کردن سیستم های امنیتی
  • قرار دادن اموال و اشیای قیمتی در صندوق امانات و بانکها
  • استفاده از روشنایی مناسب در اطراف خانه و محل کار
  • استفاده از زنجیر، پشت بند و چشمی برای درب های ورودی
  • اجتناب از قرار دادن کلید در زیر پا دری یا گلدان بیرون از خانه
  • جلب توجه نکردن هنگام رفتن به مسافرت
  • بازگو نکردن اطلاعات مانند میزان دارایی و محل وجود اشیای قیمتی در خانه
  • اطمینان از افرادی که جهت نظافت و خدمات منزل به شما کمک می کنند
  • و نکته آخر این است که کودکان را به هیچ وجه در خانه تنها نگذارید